Kırmızı Paltolu Kızlar

Posted by her boku bilen adam | Posted in , , | Posted on 14:10




Steven Spielberg'in 1993 yapımı filmi Schindler'in Listesi her zaman favori filmlerim arasında yer almıştır.Film,o zamana kadar yapılan pek çok savaş filminden daha çok etkiler izleyiciyi.Gerek yönetmenin ustalığı gerekse seyirciyi savaşın içine sokan atmosferi ile çağımızın klasikleri arasındadır.

Filmin bu denli başarılı olmasında,Spielberg'in II.Dünya Savaşı'nda yaşanan Yahudi Soykırımı'ndan bir kesit sunduğu filminin merkezine bir Alman'ı oturtması,hatta kahraman ikonuna çevirmesi,filmi tarafsız gözle çekmesinin de kuşkusuz payı büyüktür.

Oscar Schindler adlı Alman bir iş adamının,sadece Yahudi oldukları için insanlık dışı uygulamalara tabi tutulan insanları kurtarma çabasını en gerçekçi hali ile bizlere sunan film,bana göre bir soykırım sömürüsüne dönüşebilecek bir yapıya sahipken,usta yönetmenin elinde adeta bir başyapıta dönüşmüştür.Bunda özellikle Oscar Schindler rolündeki Liam Neeson,psikopat Nazi subayı Amon Goeth rolünde Ralph Fiennes'in harika oyunculukları ve büyük usta John Williams'ın yukarıya da eklediğim harika müziklerinin de payı büyük kuşkusuz.Hatta bunlara filmin mükemmel afişini de eklemekte fayda var.


Kırmızı Paltolu Kız

Tamamı siyah beyaz olan filmde küçük bir kız çocuğu kırmızı paltosu ile bir çok sahnede göze çarpar.Spielberg'in dahi kafasından çıkan bu vurucu ayrıntı,filme bambaşka bir hava katar.


Bizlerin izleyici olarak,iyi niyetle izlesek dahi,"kalabalık" olarak gördüğü topluluktaki bir kız çocuğunu,siyah beyaz bir filmde kıpkırmızı paltosuyla gözümüze sokar Spielberg.O kız çocuğu film boyunca bazen sokakta olayları anlamaz bir şekilde dolaşır,yeri gelir bir yatağın altına saklanır,yeri gelir bir el arabasında görünür..
Kırmızı Paltolu Kız;Vito Corleone,Tyler Durden,Şarlo ve daha sayabileceğimiz onlarca önemli film karakteri içinde bana göre gelmiş geçmiş en önemli sinema ikonudur.Hem de hiç rol kesmez,ağzından en ufak bir söz bile çıkmaz.Hatta saysanız belki 2 dakikadan bile az görünür beyaz perdede.Ama o kız defalarca anlatılmaya çalışılmış,üzerine kitaplar yazılmış,filmler çekilmiş,şarkılar söylenmiş "Savaş"ın nasıl bir şey olduğunu anlatır bizlere.


Kırmızı Paltolu Kız'ın ve pek çok arkadaşının,annesinin,babasının içinde bulunduğu Yahudi halkı, bundan yaklaşık 70 yıl önce yaşanan ve 6 yıl süren II.Dünya Savaşı boyunca,hiç bir insanın tarih boyunca görmediği bir zulümle karşı karşıya kaldı.Günümüzde gerek Yahudi halkı gerekse diğer insanlar hala o günlerin izini taşıyor.

İnsanların sırf etnik kökenleri ya da özürleri yüzünden hiç suçları olmadığı halde maruz kaldıkları bu eylem,tüm insanlığa ders olması gerekirken,daha iki gün önce Filistin'de 300'ün üzerinde insan öldürüldü.Hem de bir yahudi devleti olan İsrail tarafından.

Daha 70 sene önce çocukları öldürülen insanların torunları,bugün o lanetledikleri Nazi subaylarından farksız,evlere bomba atıyor;belki paltosu bile olmayan çocukların ölümüne sebep olabiliyor.Hem de bunu Nazi zulmüne son veren(!) Amerika'yı arkalarına alarak yapıyorlar.


Mavi Kazaklı Çocuk

Bugün Filistin'de öldürülen çocuklar büyük ihtimalle Schindler'in Listesi'ni izlemeden öldüler.Hatta onlar belki de kısa hayatlarında hiç film izlemediler.Ama o çocuklar bundan 70 sene öncesindeki masum çocuklar gibi büyüklerin kendi aralarında oynadığı aptal bir oyunun kurbanı oldular.

Yukarıda fotoğrafını gördüğünüz Filistinli çocuk ise yıllar sonra hatırlanmayacak bile.Ve biz bu mavi kazaklı çocuğu bir filmde de göremeyeceğiz büyük ihtimalle."Mavi kazaklı çocuğu gördün mü ağbi,ne ayrıntı ama;adam büyük yönetmen usta" diye yazılar da yazamayacağız.Yeri gelecek biz de hatırlamayacağız bu çocuğu.

Kölelikten kurtulalı yıllar geçmesine rağmen,günümüzde hala insanlara değer biçiliyor.Bugün Filistin'de,Irak'da öldürülen insanlar,İkiz Kulelere yapılan saldırıda ölen insanlardan binlerce kat fazla iken,bu olayların yankısı 11 Eylül'ün yankısının yanında devede üzengi kemiği kalıyor.


İnsanoğlunun artık bir şeyler yapması lazım.Gezegen bile bizi uyarırken,sular tükenir,hayvanlar ölürken,soykırıma uğrayanlar soykırım yapmaya çalışırken,gerçek insanlar artık bir şeyler yapmalı.

Artık isabet bile etmeyen bir ayakkabıdan duyulan hazdan daha fazlasına ihtiyacımız var.

*Belki klişe şeylerden bahsetmiş,yıllarca söylenenlerden farklı bir şey söylememiş olabilirim;ama bu konu hakkında bir şeyler yazmak istedim ve bunlar çıktı.

Comments (9)

"soykırıma uğrayanlar soykırım yapmaya çalışırken gerçek insanlar artık bir şeyler yapmalı"

"Artık isabet bile etmeyen bir ayakkabıdan duyulan hazdan daha fazlasına ihtiyacımız var"

***

Son zamanlarda bu kadar duygulu aynı zamanda bu kadar zeki ve duyarlı bir yazı okumamıştım. Kımızı Paltolu Kız'dan, Mavi Kazaklı Çocuğa, filmden gerçeğe, insanlıktan insana uzanan yazında o kadar çok şey anlatmışsın ki, hislerini de ayrıca takdir ettim. Çok duygulandım okurken. "Belki farklı bir şey söylememiş olabilirim" demişsin ya, yazıda tek katılmadığım cümle bu. Senin gözünle bakıp, olanları senin gibi değerlendirenler "insan" olmaktan en çok nasibini alanlar. Katılıyorum, kutluyorum ve tebrik ediyorum.

gerçekten içten yorumun için çok ama çok teşekkür ediyorum.bu zamanda böylesine anlaşılmak ve muhattab bulabilmek çok güzel bir his.
umarım gerçek insan olma payesinin hakkını her zaman verebiliriz.

Zaman: bilinen ve bilinmeyen insan tarihi
Yer : yaşadığımız ve umarım yaşayacağımız tek gezegen
Konu : İnsan

Giriş Gelişme bölümü olmayan sonuç : hırslar ve ölümler

herşey insanın doğasının bi yansıması diyip geçmeyenler için ..tek bi soru sormak istiyorum sana göksel...savaşlar neden var bu dünyada olma amacımız bu mu?

Güzel bir şeyler çıktığı kesin. Güzel bir anlatım olmuş.

I want not acquiesce in on it. I regard as nice post. Especially the title-deed attracted me to review the unscathed story.

Amiable post and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.

niye ağlatıyon olm beni :'(

canımın taa içisin hbba. bi kaç yazını okudum. şimdi hepsini okumaya ta en baştan başlıyorum. bi kaç arkdaş bi blog yapıcaz. bizde yazıcaz birşeyler. arada göz atarsan sevinirim. başka bi yorumda link veririm. a.e.o.
tuttuğun tek taraf Vicdan olsun kardeşim..

Yazıyı çok önceden yazmışsın, ama ben seni takip etmiyodum tamamen tesadüf eseri bugün okudum ve bu kadar anlamlı, gerçekçi bir yazı yazdığın için teşekkür etmek istedim... Almanların yahudilere yaptığı korkunç soykırım hala unutulmaz ve de her hollywood yapımında gözümüze gözümüze sokulurken, israil'in ve amerika'nın yaptığı katliamlara sessiz kalınması ve bu süpergüçlere bir dur denilememesi çok can yakıcı. Bazen insanlığımı sorgular halde buluyorum kendimi, benim de yapabileceğim bişiler olmalı diyorum. Masum ve de mazlum çocukların ölmemesi için hiç bişey yapmadan böylece oturmam yakışık almaz diyorum ama sadece dua edebiliyorum yeryüzünde tüm ezilen, mağdur olan ve katledilen her canlı için...