Yeni Başlayanlar ve Bırakamayanlar İçin FriendFeed

Posted by her boku bilen adam | Posted in , | Posted on 22:40

Gün geçmiyor ki internet dünyası yeni bir alternatif sunmasın, bizi bir şekilde koltuklarımıza oturtup gözlüklü Quasimodolar olma yolunda ilerletmesin.

Msn, Youtube , Facebook, Twitter derken şimdi de FriendFeed çıktı başımıza. Aslında çoktan çıkmıştı da henüz Türk internet kullanıcısı için çok da yaygın değil. Yine de hatırı sayılır bir kitle FriendFeed kullanıyor ve yakında büyük kavimler göçü yaşanması da muhtemel tıpkı Facebook örneğinde olduğu gibi.

Micro Blogging; yani blogdaki uzun yazılar yerine o anda akla gelen ya da bir eylemi anlatan kısa cümleleri paylaşma olayı Twitter ile patladı aslında. Twitter, micro blogging; daha yerinde bir örnek vermek gerekirse MSN'deki kişisel ileti ya da Facebook'daki "Status Update" denen olayı daha sade ve profesyonel bir şekilde sundu kullanıcılarına ve bir anda tüm dünyada popüler oldu. Bunda en büyük pay da kuşkusuz, pek çok meşhur insanın bu basit ve kullanılabilir yapısından dolayı Twitter hesabı olması ve bu insanların tweetlerine anında ulaşma imkanı.

FriendFeed ise aslında içinde hem Twitter'ı, hem blogları hem de internet hayatında olmazsa olmaz dediğiniz tüm sitelerdeki trafiği kontrol etme açısından pek hayırlı bir icat. Ama gelin görün ki FriendFeed'e uyum süreci de pek kolay değil. Hatta ben üye olup da "bu ne lan" dedikten aylar sonra aktif olarak kullanmaya başladım. Ama kullanmaya başladıktan sonra açtığım ilk sayfalardan biri haline geldi.

FriendFeed'in içinde aktif olarak bulunduğum yaklaşık 1-1,5 aylık süreçte de FF kullanmaktan zevk aldığımı söyleyebilirim.

Kendine has yapısı ve kullanıcılarıyla eğlenceli bir alternatif.

Kendine has yapı ve kullanıcıları demişken hem FF ile tanışmamışlara ne ile karşılaşacaklarına dair bir kaç bilgi vermek, hem de hali hazırda kullananlar için bir kaç tespitte bulunacağım.

İşte FriendFeed Dünyası'nın madde madde şifreleri :

Madde 1 - Tekno Teyze

Eğer sabahın 5'inde uykunuz hala gelmediyse, televizyonda da izleyecekbir şey yoksa ve "şu FriendFeed'e bir bakayım neler var" dediyseniz karşınıza "Günaydın dostlar, gün daha ağırmadı, kapalı bir hava var İstanbul'da,hepimiz için neşeli bir gün olsun" gibi bir feed (FF terimi) ile internet aleminin ve FF'nin Tekno Teyze'si Müge Cerman çıkabilir. Sakın şaşırmayın bu saatte bu kadın burda ne yapıyor diye.

Efendim, bizim annelerimiz daha cep telefonunu bile doğru düzgün kullanamaz, ikide bir "nereye basıcam, bu ne, şu kanalı gel değiştir" derken Müge Hanım adeta Tekno Teyze lakabının hakkını veriyor 24 saat boyunca.

"İşi gücü yok, yalnız asosyal bir kadın herhalde" falan da demeyin.Gayet işi gücü olan hatta pek çok ünvana sahip biri kendisi. Ama her gün bıkmadan usanmadan belki de hayatı boyunca hiç görmediği insanların bile doğumgünlerini kutluyor, neredeyse herkesin yazılarına yorum yapıyor, hemen hemen her konuda hiç çekinmeden ya da amiyane tabirle "yaşına başına bakmadan" ahkam kesiyor. Kimileri, ki aslında azımsanmayacak bir kitle, kendisini antipatik buluyor bu yüzden.

Ben kendisini seven taraftanım açıkçası ve yaptığı çok da önemli bir şey bana göre.

Bizler Teyze dediğimiz insanlara elde örgüsü ile oturmuş televizyon izleyip kedisini severken, otobüste yer vermedik diye mırın kırın ederken "ne günlere kaldık" diye sızlanırken aşina olduğumuz için Müge Hanım'ın yaptıkları garip geliyor ve yadırganıyor.

Zaten anlamadığım bir nokta da Mavi Jeans reklamındaki "Burası İstanbul" diyen kız gibi, annesine babasına gelenekçi diye kızan tiplerin ona kıl olması. Ya ne istediklerini bilmiyorlar ya da onun yaşında evlerinde kedileriyle sohbet edeceklerinden eminler de şimdiden çekemiyorlar.

Müge Hanım, "Ne günlere kaldık, bizim zamanımızda şu yoktu, bu böyle değildi, şu gençliğin haline bak" demek yerine zamana ayak uyduruyor ve bu yüzden ihtiyarlamıyor.

Bunu da inanın yazılarımı orda paylaştığı , yorumlar yapıp bana "üstat" dediği için de söylemiyorum. (zaten herkese üstat diyor)

Madde 2 - Şah'zadeler

FriendFeed'de de çeşitli sektörlerden ünlü ve başarılı isimleri görmek mümkün. Bunların ortak noktaları ise isimlerinin pek bir acayip oluşu.

Bir insanın ismi ne kadar garipse o kadar başarılı mı oluyor, yoksa ismi dikkat çekici diye yaptıkları daha mı göze batıyor bilmiyorum.

Adamın öyle bir adı var ki , sanki direk şu an bulunduğu mevkiden başlatmışlar mesleğine.O isimle en alttan başlaması mümkün değilmiş gibi geliyor çünkü.



Alemşah Öztürk
diye çaycı olur mu mesela sevgili izleyenler.

Alemşah...Allaaaah Allahhh !!! isme bak.

Bu adam Creative Director olmasın da Nusrettin Hikmetoğlu diye biri mi olsun.

Adamın gizlice odasına girsen, sekreter arayıp "Alemşah Bey Hedehödö yetkilileri geldi sizinle görüşmek istiyorlar" dese içeriye Hedehödö Firmasının Genel Müdürü değil de, Avusturya Arşidükü gelecek sanırsın..

Devletşah var bir de.

Şah dolu FF'de

Madde 3 - Ya-Like'alar

Bu biraz da üstteki Şahlarla da ilgili.

Elin oğlu siteyi yapmış güzelce. Format hoş, paylaşımlar, güzel sözler, hoş fotolar, dinlenesi şarkılar yükleniyor insanlar beğendiklerii belli etsin diye de "Like" butonu koymuş oraya. Ama düşünmemiş ki benim yurdumda yalaka bol.


Misal, BalabanŞah adlı bir Consultant Manager ( ne oldugu hakkında en ufak bir fikrim yok) "bugün yemeği Hammurabi'de yedik çok güzeldi" yazıp yolluyor. Siz bu arada çişe gidip gelene kadar o feed bir anda 29 Like alıyor efendim.

Hayır neyi beğendin arkadaşım ? Adam "yemekte mantı yedim" yazmış sen "vay be helal olsun" diyorsun.

Annen "Akşama kuru fasulye var, yanına da pilav yaparız, sen de gelirken yoğurt al da cacık da yapalım" deyince "yeah mom i like it" diyor musun annene ?

Karikatüristler var mesela Erdil Yaşaroğlu, Selçuk Erdem gibi. Ben de severim bu adamları ama Erdil twittera "rüyamda ayı gördüm" yazıyor o tweet FF'ye gelince anında like !!! Adam rüyamda ayı gördüm yazınca beğeniyorsan o dergiyi hiç alma o zaman. Bu adam otursun kuş gördüm böcek gördüm yazsın sen zaten beğeniyor gülüyor eğleniyorsun. Niye yoruyoruz bu adamları her hafta dergi için.

Bi de bu YaLikeaların güzel avatarlı kızlara yaptıkları var ki of of..

Madde 4 - Ay Yay Yay Yay, Ay Yay Amor

Bu da aslında iyiniyetle yapılan bir FriendFeed ritüeli.

Birileri iş arıyor mesela özelliklerini yazıyor belki bir Şah'a denk gelirim diye, ya da arkadaşına vesile oluyor, ya da kan aranıyor birileri için hemen altına herhangi biri "yay" yazıyor ve o feed ana sayfada yukarılara çıkıyor.
Aslında amaç olarak yerinde ama bazen 5-6 kişi aynı anda yayınca arada gerçekten cevap veren birileri güme gidiyor.

Bir de bu yay lafıan öyle kilitlnmiş ki millet üstte ne yazdığını görmüyorlar bile. Geçen kızın biri iş arıyor yazdığı da şu :

"Proce Yöneticisiyim iş arıyorum."
ahmet :#yay
mehmet :#yay
"
"
"
herbokubilenadam : proCe ?


Madde 5
- Kaliteli Müzik

Sevdiğim özelliklerden birisi.


Gruplar var, üye oluyorsunuz. Birileri o gruba bir şarkı gönderdiğinde sizin ana feedinizde gözüküyor. Bazen bir zamanlar dinledğiniz ama unuttuğunuz bir şarkı bazen de ilk kez keşfetme şansı bulduğunuz şarkılar.

Facebook'daki gibi alakasız görüntüler eşliğinde yapılmış bir klip de olmuyor bu. Gerçekten de kaliteli müzik grupları var.


Madde 6 - Kedidir Kedi

Kırmızı bir tulumla Pamplona sokaklarında koşmak mı yoksa kedi dolu bir odada camdan bir kutu içinde kalmak mı diye sorsalar ilk seçeneği tercih ederim.

Kendimi bildim bileli bir türlü dinmeyen bir kedi fobim var. Çoğu zaman dalga konusu olmasına rağmen bununla yaşamayı öğendim.

FriendFeed ise kedi sevmeyen insanlar için adeta cehennem. Yaklaşık 15 saniyede bir, bir kedi resmi ve " ne kadar sevimli,ay yerim onu ben" yorumları ile doluyor.

Kedi resmi koyup "iyi geceler" yazan adam var. Anlamıyorum, anlamak istemiyorum.

Madde 7 - Blokçular

"Böyle devam edersen seni engellemek zorunda kalacağım"
"Bak engellerim seni"
"İşte beni engelleyenlerin listesi: ..... "
"Beni engelleyenler kimler çıksın ortaya.."

Enteresan bir kategori..Fazla söze gerek yok.

Madde 8 - Haydi Sor Sor

Bu benim üyesi olduğum ve genel olarak insanların nefretini kazandığım bir grup. Bir nevi oyun oynayıp deşarj olduğunuz bir yer ama bir süre sonra deşarjdan çok strese sebebiyet verebiliyor ki itiraf ediyorum bunda benim her boku bilme çabası içindeki kişiliğim ön plana çıkıyor

Değişik formatlar var bazılarını ben buldum (aman ne marifet)
Mesela bir filmden bir kareyi koyuyor HBBA hemen yanıtlıyor, diğerleri sinir oluyor. Bunun gibi...
Ne kadar dışardan salakça gözükse de Farmville, Çete Savaşları'ndan daha salakça olmadığına emin olabilirsiniz.

Madde 9 - Aboneyim Abone

Şimdi FF'de birini takibe almak için ona abone olmanız gerekiyor. Abone olduğunuz insanlar da tıpkı Blogger'da olduğu gibi kendi sayfalarında kaç abonelerinin olduğunu görüyorlar.


Buraya kadar anlaşılmayack bir şey yok. İşin tılsımı ise şurda herkes 100,200,300 hangi küsuratsız sayıya yakınsa bir feed açıyor ve o abonesine öpücük,çikolata, dvd falan yolluyor. Kimisi de sadece teşekkür ediyor. Aslında çok üzerinde durulacak dalga geçilecek bir konu gibi de değil ama FF'nin olmazsa olmazlarından bu da.

Bu da benim 200.Aboneme mesajım : 200

Madde 10 - I Don't "Likemind"

Ve işte FriendFeed'in olmazsa olmazı. Efendim malum İstanbul büyük şehir. Hatta biz köyde yaşıyoruz onlara göre. Sabah akşam 24 saat aktivite. "Burası İstanbul" diye slogan bile yapılıyor artık.

FriendFeed camiası ise tabir-i caizse, ki cuk oturuyor, bu aktivite olayının bokunu çıkarmış durumda efendim. Adeta üç öğün yemeği birlikte yiyor akşam beraber kafaları çekiyorlar.

Sabahleyin Nevizade'de kahvaltı ediliyor, daha ikinci çay dolmadan ilk çaya şeker atılırkenki resimler FF'ye yollanıyor, öğle arasında Sturbucks'da mochalar hazırlanmadan resimleri FF'ye düşüyor. Akşam yemeği için Hammur diye bir yerde mantı yiyor gece de biralar elde canlı yayına geçiyorlar.


Hayır öyle üç beş kişi de değil.Bir fotoğraf yükleniyor ki Halil İbrahim Sofrası mübarek.en az 50 kişi var.

Kıvırma Payı

Şimdi diyebilirsiniz "o kadar şey saydın neredeyse tamamı olumsuz."

Değil aslında.

Evet alışmak biraz zor ama gerçekten de kullanışlı ve işe yarar bir site FriendFeed.

Yukarıda saydığım ve negatif gibi gözüken şeyler de eğlenceli kılıyor FF'yi. Ayrıca hepsinden öte, yeni bloglar, yazılar, şarkılar, filmleri fotoğraflar keşfetmek (fotoğraf mevzusunda da hande 1 numara) için bile kullanmaya değer.

Bu yazıyı beğenmeyeni de engelliyorum. Ayrıca,

#yay


*
Devamı için : FriendFeed'in Şifresi Vol.2

Comments (18)

süper yazı, çok doğru tespitler. bayıldım like, like, like ;)

Kahkahalarla okudum, devamını da isteriz, ayrıca #yay :)

Müge Cerman, Alemşah Öztürk, Devletşah tanıyoruz, seviyoruz, şahsen biliyoruz ama "Proce Yöneticisiyim iş arıyorum" efsaneymiş gerçek mi bu ya?

İyi günler...ben 8. madde için gelmiştim buraya....lütfen o adam odadan atılsın..soru sormaya korkar olduk grupcek...

Gözlemler çok doğru.. ne söylenebilir ki daha ;)

Hadi adet de yerini bulsun; bilumum yay like +rep fav +5 vs vs... :)

aaa herkes işin kolayına kaçmış ff'den yorum yazmış...çok güzel tespitler...hemen dönüp englelliyorum seni:))

Ben hala twitter ve friendfeed olayina girmemeye inat ediyorum(evet kavrayamadim daha) ama dvd falan yolluyorlarsa bir dusunurum. Bana ulassin bu insanlar zira bedava bir cop bile vermiyor kimse bu devirde.

güzel yazı, tebrikler

Like! lara akis

ahahahahahahahahahahahha...

öldüm gülmekten ama hakkaten müthiş tespitler.üslup da ayrı güzel.bayıldım valla.

bu arada kimse bahsetmemiş ama seçilen resimlere ayrıca koptum.

müthiş detaylar.

hbba sen bizim gruba salakça mı dedin? bloklarım bak :p))

Süper özet, ellerine sağlık

Bir de "Beni takip etmeyenleri sileceğim"ler var. Buna benzer olarak da abone olup takip edilmeyince silenler var.

bu benim için harika oldu ooohh.
daha dün üyelik açmıştım.şimdi saldırayım acık.
teşekkürler ederim.

Madde 3 - Ya-Like'alar

Seni Erdil Yaşaroğlu, Selçuk Erdem yerine koyup verdiğin linkleri layklayan ellerim kırılsın :)

inatçısın resmen.

Madem çok da meraklı değilim FF'ye yorumu buraya yazayım işin aslı zaten buraya yazardım ama internetimde ciddi bir sorun var. dns sorunu da değil bu nedenini bildiğim ama çözmek için imkanlarımın olmadığı bir sorun bu neyse çok uzattım evet geliyor :)

Ben de yazacağım yakında. Böyle herkes gözlemini yazsa süper olacak. Kişilerle ilgili yorumların hakkında yorumum yok ama diğer kısımlarla ilgili olanlar özellikle de yine engellendim ahh kim engelledi tanımam etmem engellendim zırvalarından bıkkınlık geldi artık.. Yaymaktan başka bir şey yapılamayan feedler.. Arkadaşım yayacağına bir şeyler yapsana.. 50 kişi yay demiş ama yardıma ihtiyacı olan kişiye yardım edememiş hayır edemezsin anlarım ama para bekleniyor mesela, cebinde de vardır herhalde üç beş kuruşun yayacağına onu versen daha hayırlı bir iş yaparsın sanırım. Bir de neden özel feed neden nick neden mizah.. Elinin köründen dolayı böyle.. Troll de olduk tam oldu.. FriendFeed benim için çok da anlamlı değil maalesef. Bloglarından sevdiğim birçok arkadaşı aslında sevmemem gerektiğini FriendFeed sayesinde öğrendim mesela bu benim için kötü oldu. Öyle işte..

Bunlara ek olarak FF dediğimiz şey blog dünyasını bozdu arkadaş, bakıyorsun sağlam yazıyor dediğin kişiler meğer bildiğin tiki tikiymiş arkadaş olacak iş değil. Oraya giden bozulup geliyor, farkında olan var olmayan var o ayrı tabii. Prim yapmak için kadın erkek anketleri yaptın mı yüzlerce aboneyi kafaladın demektir :D

devamı nerede hani geliyordu?

Büyük bir zevkle okudum. :) Çok hoş tespitler gerçekten. :) İlk başlarda bende "bu ne lan" demiştim ancak aktif olarak kullanmaya başlayınca FF'in kalitesini anladım, her yerde olduğu gibi burda da bazı abukluklar yok değil yinede. :)