Zorba

Posted by her boku bilen adam | Posted in , | Posted on 19:22


Nikos Kazancakis'in 1946'da çıkan Zorba'sından uyarlanan 1964 tarihli filminde baş karakter Alexis Zorba şu aşağıdaki iki dakikalık sahneye; kadınlar, erkekler, savaş, vatanseverlik ve daha bir çok konuda öyle şeyleri sığdırır ki;



Ben ülkem için öldürdüm, köyleri yaktım, kadınlara tecavüz ettim.

Peki neden ?

Çünkü onlar Türk'tü, Bulgar'dı!

Lanet olası berbat bir salaktım.

Şimdi insanlara bakıyorum, her insana... ve şöyle diyorum : İyi - Kötü... Yunan ya da Türk bana ne! Yediğim ekmeğine üzerine yemin ederim ki; yaşlandıkça bunu da sormamaya başlayacağım. İyi veya kötü.. farkı nedir ki? Hepimiz aynı yere gideceğiz.. Solucanlara yem olacağız.. 


...diyen bir adam Alexis Zorbas, ya da ona hitap edilmesini istediği ismiyle : Zorba.

Yakın takipçiler bilir; pek kitap tavsiye etmem blogda ya da diğer mecralarda. Çünkü kitabın bir film gibi, şarkı gibi tavsiye edilebilecek bir şey olmadığını düşünürüm. Tavsiye edilen kitabı da okuyamam çoğu zaman. Bana göre kitap sizi bulmalıdır. Kitap sizi bir şekilde kendine çekmelidir ve siz kitabın size verdiğini kendinize saklamalısınızdır.

Saklamalısınızdır çünkü bir kitabın size verdiği ile bir başkasına vereceği aynı şey değildir.

Olamaz.

O yüzden bir kitap hakkında yazıp başkalarının kendilerinin keşfetmesi gerekenleri onlara göstermek saçma gelir bana.

Ki kitap yazısı yazmak ayrıca zordur da.

Ama size Zorba hakkında diyebileceğim şu ki; bu kitabı mutlaka okuyun.

İsterseniz filmini de izleyebilirsiniz ama önce kitabını okuyun.

Bunu da kitap okumuş, film izlemiş olmak için yapmayın.

Çünkü Zorba, sadece bir kitap ya da film karakteri değil.

Zorba gerek Kazancakis'in muhteşem kalemi, gerek yönetmen Kakoyannis'in kamerası, gerek Anthony Quinn'in ona hayat veren müthiş oyunculuğu gerekse de Teodorakis'in harika müzikleriyle bize ulaşabilen yüce bir adam.

Bu kitabı okuyun çünkü; Zorba'yı tanımış olmanın şerefine ancak böyle erişebilirsiniz.

Bu filmi izleyin çünkü kitaptaki Zorba'yı kanlı canlı görüp sesini duymanın yerini tutmasa da en azından o sanrıyı yaşayabilirsiniz.


Hele biraz da Ege'nin havasını soluduysanız hüzünlenince "İki Keklik" türküsünü söylemeye başlayan bu adamı mutlaka tanımalısınız.

Ama Türkçe bir türkü söyleyen bir Yunan olduğu için değil,

Yukarıdaki videoda bahsettiği gibi, konuştuğu ve yaptıkları farklı olanlara anlatacak çok şeyi olduğu için,

Biz "çokbilmişler"e okumamış, cahil bir adamdan ne kadar çok şey öğrenebileceğimizi gösterebileceği için.

İyi bir adam olduğu için.

Belki de sadece bir insan olduğu için.

Belki de Zorba ile aynı solucanlara yem olabilmek için.

Comments (8)

hayal kahramanım, insan bi roman karakterine aşık olur muymuş, olurmuş, belki de suyun hemen öbür tarafındaki bi izmirli olmaktır bu adamı kendime bu kadar yakın hissettiren...

"Hepimiz aynı yere gideceğiz.. Solucanlara yem olacağız.. "

Söylerkenki mimikler ve gülüş müthiş :)

önce kitap, sonra film demekki.. inşAllah kolay bulunan bir kitaptır da hemen bulup okuyabiliriz.

Sansürün ve yasakların gündemde olduğu şu sıralar Kazancakis'i anman daha bir anlamlı olmuş.

zorba'yı okumadan önce isim değil,bir kişinin sıfatı olan "zorba" bir adamdan bahsettiğini sanıyordum, çoğu kişi de öyle sanırmış meğer,sonradan öğrendim.. Zorba gibi bir karaktere hiç bir kitapta,filmde rastlamadım, beni çok etkileyen bir karakter. Hatta yeniden okuyacağım ve sonra filmini seyredeceğim.. İyi oldu Hbba!

Zorba, bana yol gösteren ve hayatımda önemli yer edinmiş kahramanlardan biri.

Bi keresinde aşık oldum, belki aşk değil de hani tutkuyla arzuladım birini, masumane... istediğim gelmediğinde ona Zorba'nın bu sözlerini söylemiştim. Baktım karşımdaki bu inceliği anlayamacak kadar "öküz" işte o an geçti tüm aşkım, tutkum, arzum.

kitabi dun ogle aldim simdiyse bu yaziyi gormek sasirtti beni.
pek bilinen bir kitap oldugunu sanmiyordum aslinda, gicir gicir kitaplar yaninda biraz dislanmis gibiydi rengi sariya kacmis kapagi zedelenmis oylece duruyordu normalde boyle kitaplari almam ama beni kendine cekti resmen!
dedigin gibi kitap seni buluyor.

Thanks :)
--
http://www.miriadafilms.ru/ приобрести фильмы
для сайта herbokubilenadam.blogspot.com